Bestuur en vrienden SHKK

Vanmorgen 16 februari ’22 is het informatie paneel en de boorkern weer terug geplaatst!

Het informatiepaneel plantengaarde is weer terug op zijn plaats!

De werkgroepleden en het bestuur troffen het niet met het weer, Het bleef maar regenen, maar paneel en boorkern staan netje sop zijn plek. In de berm bij boerderij de Plante aan de Fukkinkweg stond tot voor enkele jaren een geologisch informatiebord met informatie over deze boring en een vitrine met een stuk boorkern. Echter, dit bord en de vitrine raakten vervallen en zijn vervolgens weggehaald. Gezien het feit dat de boring zowel uit historisch, geologisch als toeristisch oogpunt belangrijk is heeft de SHKK besloten een nieuw informatiebord te plaatsen en een aantal bijbehorende geologische wandelroutes te maken. Na meer dan twee jaar voorbereiding en vertraging door Corona is het dit jaar dan zover. De wandelroutes gaan over een gebied met veel verschillende geologische lagen van de bontzandsteen aan de grens tot de muschelkalk in de steengroeve, maar ook de plekken waar jongere lagen zich aan de oppervlakte blootgeven. Met elkaar zijn er een drietal routes door een afwisselend coulisselandschap uitgezet.

Met financiële steun van de Stichting Fonds Henk van Ommen is een nieuw informatiebord gemaakt, dat op zaterdag 19 februari onthuld zal worden door Drs. Willem Peletier, die als mede-aanjager geologisch Winterswijk landelijk onder de aandacht bracht. Om de onthulling luister bij te zetten kunnen  op 20 februari a.s., de zondag na de onthulling van het bord, drie wandelroutes gelopen worden. De routes hebben een lengte van 9, 13 en 19 km

Deze routes starten allemaal bij het Verenigingsgebouw Wilhelmina, Meester Meinenweg 1, 7107AN Winterswijk Kotten. De start is tussen 9.00 en 12.00 uur. De deelname bedraagt € 5,00 p.p. en men ontvangt een routeboekje met beschrijving van de geologische ondergrond en de diverse routes. Alle routes kan men zelfstandig lopen. Ongeveer halverwege de lange routes (13 en 19km) is een toiletvoorziening en koffie of thee te koop. Ook bij de start – en einde is de mogelijkheid om koffie/thee te kopen.Dit is allemaal onder het voorbehoud dat de Corona maatregelen en het weer het toestaan. Voor de laatste berichten over niet doorgaan zie de website van de SHKK. (www.historischekringkotten.nl), Facebook Historische Kring Kotten en FB 250 Jaar Grens.

Hoe ver komen de gaten uit elkaar?
Met vereende krachten worde twee gaten gegraven!
De gaten zijn bijna op diepte
Gerrit heeft ook een naambordje van de SHKK met datum opgenomen
De verpakkingspvc kan er af
Een prachtig eindresultaat met dank aan DEKALU, Winterswijk